• Art Gallery 07
  • Art Gallery 04
  • Art Gallery 08
  • Art Gallery 03
  • JAS 060X080 slider
  • Art Gallery 09
  • Art Gallery 10
  • Art Gallery 01
  • Art Gallery 05
  • art gallery 12 1400
  • Art Gallery 02
  • art gallery 13

ANIMALIA 30/05 - 26/07/2019 (2)

                            Animalia flyer 2019
"ANIMALIA" sculpturen en schilderijen

Hadrien David creëert met zijn bronzen sculpturen een geanimeerde levendige dierenwereld.
De kunstenaar probeert door middel van zijn kunst de beweging en de elegantie van de natuur zelf weer te geven. Hij wil vooral dat zijn sculpturen “spreken” door ze te laten  figureren door de ruimte. Hij probeert hun dans, als een muzikale hommage aan het leven zelf, een moment vast te leggen.
De sculpturen van deze kunstenaar worden één voor één gekenmerkt door een krachtige eenvoud Ze roepen herinneringen op aan de grote negentiende-eeuwse meesters zoals Bugatti en Barye, maar met dit essentiële verschil dat sculpturen van Erwin Peeters er niet op uit zijn op de natuur in de mystieke nevelen der romantiek te hullen, maar voortdurend de natuurlijke houding van het vastgelegde onderwerp te benadrukken. De conceptie achter al deze werken is van een zuivere eenvoud, namelijk het instinctief vatten van een wezen in beweging.
Zijn werk heeft vaak veel weg van een bewonderend fotograaf, wanneer hij een dier in zijn bewegende essentie tracht vast te leggen, maar met dit verschil dat hij er vanuit zijn instinct een ziel aan toevoegt. Om de lichtheid, de beweging en het vaak instinctieve van zijn sculpturen te versterken, gebruikt hij een techniek waarbij het beeld uitgehold wordt en openingen vertoont, zodat de indruk van massiviteit en zwaarte doorbroken wordt.
 
«  Jong zijn is niet een levensperiode maar wel een geestgesteldheid. »
Marie Thys heeft altijd een echte passie ontwikkeld voor dieren en hun specifieke attitudes.
Zij zijn haar favoriet onderwerp geworden.
Ze wijdt hen het grootste gedeelte van haar werk toe. Ze observeert hen, met attentie voor hun uitdrukkingen, hun bewegingen en hun broosheid.
Al haar beelden zijn verwezenlijkt met de aan het dier meest aangepaste techniek, hetzij was, hetzij pleister of ook nog klei. Daarna wordt het beeld in een gietvorm gegoten met de verloren was-techniek, om op die manier alles in brons – de nobele materie -  te maken.
Haar objectief is een kunstwerk ontwerpen dat haar observaties, haar emoties en ideeën concretiseert.
 
De rivier de Schelde en andere wateren rond zijn woonplaats bieden een ideaal visgebied. Zijn vrienden waren enthousiaste vissers en al sinds zijn jeugd was Pieter Vanden Daele gefascineerd door de onderwaterwereld en haar wonderlijke fauna.
Een aantal jaren geleden werden zijn passies verenigd toen hij begon met het creëren van bronzen sculpturen van diverse vissen, meestal karpers. Hij maakt het originele model uit organische materialen als bladeren, hout, leer en vele andere dingen. Dit resulteert in de ruige maar gedetailleerde oppervlakte van zijn stukken, daarmee de werkelijke vissenhuid prachtig benaderend.
De vissen van Pieter Vanden Daele leven, voor eeuwig gevangen in brons, zoals de natuur prehistorische vissen ving in fossielen.
 
 

ANIMA & MATERIA 2/8 - 29/9/2019


anima materia flyer recto 1

GRETA BUYSSE 
In de barokke zwart-witte fotografie van Greta Buysse staat het naakte lichaam van de vrouw absoluut centraal. Ze troont ze mee naar uitzonderlijke locaties met verpauperde grandeur of nestelt het in kamers waar muren eeuwenoude verhalen fluisteren.
In unieke biotopen bouwt ze haar geheel eigen, onnavolgbare surreële wereld op. Naar die volkomen geënsceneerde wereld transponeert ze haar dromen en geeft ze met dat lichaam én de entourage vorm aan haar emoties omtrent liefde, leven en dood, die in haar werk onontwarbaar in elkaar verstrengeld zitten.
Eigenlijk hoort Greta Buysse thuis in een stad als Venetië, één van haar favoriete locaties, trouwens.  In haar werk sluimert een authentieke portie dramatiek, de mystiek van het haast rimpelloze watervlak, een onbestemde tijdloosheid.
Hommages aan alles waar ze van houdt of van heeft gehouden, aan haar bewonderende coryfeeën uit de kunstgeschiedenis. Van Eyck, Magritte. Maar net zo goed konden muziek of taal een creatie ten grondslag liggen.

CLAUDY GIELCZYNSKI
De kunstenaar bezit de bijzondere gave om tegelijk en op overtuigende wijze schilder en tekenaar te zijn en op even vanzelfsprekende manier de figuratie en haar tegenhanger, haar rivaal, de lyrische abstractie te beoefenen. Zijn schilderen en zijn tekenen met penseel en uitbundige verf hebben met elkaar gemeen dat zij ritme vertolken, iets extatisch oproepen waarbij telkens een ander aspect van de kunstenaar op de voorgrond treedt.

GEORGE GRARD
George Grard (1901-1984) wordt algemeen erkend als één van onze grote Belgische beeldhouwers. Grard is zijn hele leven trouw gebleven aan één thema: de liefde voor het vrouwelijk naakt. Reeds in zijn jeugdwerken blijkt dat hij zijn creativiteit concretiseerde via de studie naar model. De nauwe samenwerking tussen kunstenaar en model zou een constante blijven. De evolutie binnen zijn werk is allesbehalve spectaculair: binnen een bewust gekozen beperking opent zich een gevarieerde en verstilde wereld van zittende, liggende en staande figuren.

ISABEL MIRAMONTES
De Spaanse kunstenares Isabel Miramontes geboren in Santiago de Compostella, creëert  bronzen figuratieve sculpturen die een verrassende visuele beweging tonen.
De body’s van haar onderwerpen bestaan uit ongebruikelijke vormen. De torso’s vertonen openingen, elegante spiralen of dwarsliggende banen die een innerlijke onrust evoceren. De visuele taal van Isabel Miramontes vertegenwoordigt het menselijke in de ambiguïteit van kracht en kwetsbaarheid, in zijn drang naar vrijheid, dromen en overwinningen. Gewoonlijk blijven de gezichten van haar sculpturen leeg of hebben een passieve expressie. Hierdoor blijft de toeschouwer in een zekere onwetendheid maar is ook aangenaam verrast in de wirwar van de bronzen wendingen.

FRANCINE VAN MIEGHEM
De drang naar expressiviteit is reeds vele jaren een onderliggende maar steeds sluimerende factor binnen de sculpturen van Francine Van Mieghem.
Expressiviteit niet enkel in de samenwerking met het model en de opbouw van een sculptuur maar evenzeer in de materie. Er is de stimulerende kracht die uitgaat van de klei waarin het creatieve proces zich afspeelt, maar binnen de beeldhouwkunst is klei geen eindmaterie. Het is brons die de strijd met de tijd aangaat en die de beeldhouwster tegelijkertijd in staat stelt haar eigenheid te uiten. Het ruwe van de klei mag niet verloren gaan in een klassieke afwerking van het brons. Daarom is Francine Van Mieghem zeer nauw betrokken bij het proces van het omzetten naar brons. De oorspronkelijke oneffenheden worden zoveel mogelijk gerespecteerd en het  brons wordt behouden in de ruwe geut. De ruwere textuur en de specifieke tinten van niet-gepatineerd brons worden een wezenlijk onderdeel van het oeuvre. Na vele jaren van intense omgang met vormen, volumes en materies bewijst Francine Van Mieghem dat haar zeer persoonlijke aanpak zich verder verdiept en verfijnt. Plannen en projecten blijven opborrelen en de drang om steeds verder te gaan de verbeelding om vrijer te laten blijft een constante stimulerende kracht. Beeldhouwkunst als de incarnatie van een sterke en klassevolle levensdrang.(Anne Marie Gheeraert)

JACQUES VERDUYN
Jacques Verduyn is een kunstenaar die zweert bij de klassieke schoonheidsidealen. We komen ze dan ook al vaker tegen die ranke naakte vrouwtjes, leunend tegen een wand, het bad instappend, zich in al hun schoonheid voorzichtig wentelend, zich wellustig uitstrekkend op een divan, gehurkt op een wit glimmende ruitjesvloer of een lyrisch mozaïk. Het is verbluffend hoe Verduyn die verfijning in zulke vaak kleine exemplaren voor mekaar krijgt. (naar Johan Debruyne)
Verduyn zegt zelf over zijn werk : "Mijn opzet is eigenlijk heel eenvoudig, sculpturen maken die ik zelf goed vind en waar anderen hopelijk ook kunnen van genieten. Noem het 'Kunst om de kunst', een eigentijdse en persoonlijke visie gesteund op een verleden, op een westerse traditie. Ik probeer een alledaagse familiale realiteit te reproduceren met het bevriezen van een menselijke warmte als enige functie.”

 
 

 

Greta Lefevere - Rik De Muelenaere
Polderstraat 76
8670 Oostduinkerke     

Tel: +32 - 58 51 47 57     

Gsm: +32 - 475 38 66 02

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

OPEN :       april-mei-juni-september : vrijdag - zaterdag & zondag en feestdagen : 14:00 - 18:00u
             juli-augustus : dagelijks 14:00-18:00u (gesloten op dinsdag en woensdag) 
             oktober-maart : na afspraak

OUVERT :     avril-mai-juin-septembre : le vendredi - le samedi - le dimanche et jours de fête : 14:00 - 18:00h
             juillet-août : tous les jours 14:00-18:00h  (fermé le mardi et le mercredi)
             octobre-mars : sur rendez-vous