DML logoExpo Oostduinkerke  30/3- 26/5/2013

Menno JONKER

jokerMenno Jonker (1968) is één van de meest succesvolle glasontwerpers en -kunstenaars van dit moment. Het oeuvre van Menno Jonker kenmerkt zich door een hoge technische perfectie. Jonker is ook steeds op zoek naar de uiterste mogelijkheden van glas en de technieken die het materiaal biedt.
Met de ondoorzichtige, matte huid creëert de kunstenaar een sfeer van ingetogenheid, van verstilling. Maar schijn bedriegt. Binnen in het glas gloeit de kleur.
De kunstenaar geeft de schoonheid van leegte de kleur van emotie mee. Zo krijgt glas volgens de kunstenaar een vierde dimensie – die van de binnenkant, het hogere.
Net als vele Nederlandse kunstenaars die Menno Jonker voorgingen is zijn vormentaal sober.
Menno Jonker voelt zich thuis binnen de Nederlandse glastraditie. Toch zijn het vaak buitengewoon zinnelijke, sensuele beelden die Menno Jonker maakt, waarin ook humor en relativering niet ontbreken.

 

site menno jonker

 

Pierre DEBATTY

DEBATTYVan de industrielandschappen die zijn allereerste doeken inspireerden heeft Debatty slechts het principe van de rigoureuze opbouw van het schilderij bewaard. Het doek behoudt een sterke fundering maar de resoluut figuratieve verwijzingen zijn stilaan verwaterd naarmate het picturale register de bovenhand kreeg. De inspiratie van de schilder moet nog steeds worden gezocht in natuurlijke landschappen. De opbouw met horizontale lijnen, de opeenvolging van kleurvlakken en soms titels suggereren een ruimtelijke perceptie van het doek. Deze suggesties kunnen ook verschillen zijn en zich zelfs tegenspreken. Bedoeling is namelijk een veelheid van mogelijkheden uit te drukken. De schilderijen van Debatty zijn fictieve landschappen. Peilloze dieptes, wervelwinden, kloven,… Het zijn titels die de toeschouwer bij de hand nemen om zo duidelijk te maken dat deze schilderkunst geen zuiver abstracte schilderkunst is. Debatty durft ook monumentaal te schilderen. Zijn doeken worden afgebakend door ritmes en door vormherhalingen. Bruin, oker, wit ,rood en soms diepgroen zijn de dominerende kleuren. En, goed om weten, ook de milieuproblematiek wordt af en toe onderliggend aangekaart. Het is aan ieder van ons om onder de wervelwinden en stormvlagen van een schilderij zonder angst voor confrontatie, zijn eigen reflexen en gevoelens te herkennen…
(R.P. TURINE – kunstcriticus ) (vertaling)


Hier wordt de inhoud voor id "clearboth" weergegeven